Syd- og Vestsjællands N Klub

I efteråret 2012 indså vi, at der manglede en togklub, der kunne dække den sydlige og vestlige del af Sjælland. Et tilbud hvor man kunne være med fra start, et tilbud hvor man ville kunne få indflydelse, et tilbud hvor man sammen med andre klubkammerater ville kunne møde op, og køre med tog når det passede ind. Vi talte allerede her om, at det kunne være helt fantastisk hvis vi kunne etablere et samarbejde med andre klubber.

Vi valgte at gå stille med dørene, for vi var godt klar over at det ville blive en stor opgave. Der skulle blandt andet findes egnede lokaler og da vi ikke var, eller kunne blive en del af kommunens oplysningsudvalg, måtte vi gøre det på en anden og mere utraditionel måde. Det startede med at vi mødte op i kulturel forvaltning. Her blev vi modtaget af en håndfuld pragtfulde kvinder på 25- 35 år, som var meget interesseret i vores forehavende! Lige indtil de opdagede, at det var lokaler til en togbane vi søgte. Så blev håndfulden af pragtfulde kvinder reduceret til 2.

Efter ind og udvandring af kulturel forvaltning i 2 år, deltagelse i kulturelle engagementer såsom møder og kongresser om landsby død, forretnings død, samt deltagelse i foreningernes dag, opnåede vi herigennem en tættere kontakt til kulturelforvaltningen og ikke mindst Lions Club (hvis lokaler vi i dag har lånt til opførelse af vores togbane). Vi havde set lyset i tunnelen, og nu kunne vi kontakte andre for at stifte en togklub.

Vi fik kontakt til en gruppe togentusiaster på 6 mand i den vestlige del af Sjælland der allerede uofficielt, havde stiftet en togklub, hvoraf navnet Syd- og Vestsjællands N Klub kommer fra. Her blev vi mødt af en gruppe brave mennesker, og da kemien passede tog det fart. Vores møder blev holdt privat, hvor der altid blev serveret dejlig velsmagende og hjemmebagt kage. Så der var jo ikke nogen grund til at holde vores møder andre steder.

Den 21. marts 2014 blev afholdt vi stiftende generalforsamling, og SOVNK blev født. Dagen efter blev vedtægterne afleveret i kulturel forvaltning i Faxe kommune.

Nu var Syd- og Vestsjællands N Klub blevet en del af det officielle foreningsliv i Danmark.

Vores møder blev stadig afholdt i det private med masser af god kaffe og hjemmebagte kager. Der blev godt og grundig hygget og talt, om alt det der skulle gøres når, eller hvis vi ville få nogle egnede lokaler.

Den 14. november 2014 lykkedes det os at få iscenesat et møde i Førslev, mellem kommunen, Lions Club, idrætsforeningen, stedets pedel og os selv, der mundede ud i, at vi fik lov til at bruge et lokale til møder og et lokale i kælderen til anden aktivitet. Dog skulde vi være opmærksomme på, at vi kunne blive bedt om at flytte igen, da man fra kommunens side ikke vidste om stedet ville blive revet ned. Kælderlokalerne deler vi med Lions Club, og ugen efter vi havde ovetaget lokalerne, lavede vi en aftale med Lions Club om at bytte lokaler, så vi kunne benytte de større sammenhængende lokaler, frem for et lille særskilte lokale.

Nu gik det stærkt, og vi åbnede for nye medlemmer, for nu havde vi noget at tilbyde. Vi voksede hurtigt fra 7 medlemmer til, i skrivende stund, 21 medlemmer. Vi fik lavet en hjemmeside, der nærmest udviklede sig fra uge til uge, til glæde for os brugere. Med STOR hjælp fra vores sponsorer, og hårdtarbejdende klubmedlemmer, er vi nu rigtig godt i gang med at bygge vores togbane op.

Vores beretning fortsætter for sæsonen 2015/2016

2015/2016 har været virkelig skelsættende for klubben. Vi har bevæget os med en fart, som ingen havde troet muligt. Vi fik nye medlemmer der selvfølgelig gerne ville køre fastbane, men så absolut også gerne ville køre på moduler, hvilket gjorde at vi gik fra at være en rent fastbaneklub til at være både fast- og modulbaneklub. Medlemmerne ville det hele, og vi var nød til at sadle en smule om. Dette betyder at klubben, i skrivende stund, har over 60 moduler til rådighed gennem vores medlemmer, og klubbens egne moduler.

Fastbanen er dog stadig klubbens primære fokus, og klubbens medlemmer har lagt et enormt arbejde i denne. Vores fiddleyard i værkstedet er "færdig", og fra den begynder skinnerne at sprede sig ud på resten af anlægget, med en imponerende fart. Samtidig har vi brugt flittigt af vores sponsorat fra Jem & Fix, og fået opsat et rigtig godt lysarrangement i klubben, fået malet vægge og anlæg samt fået opbygget et brugbart værksted.

Selvom vi har travlt i vores lokaler, afholder det os ikke fra at deltage i andre aktiviteter. I årets løb har vi bl.a. kørt på moduler på plejecenteret Tycho Brahe, deltaget i Foreningernes Dag i Haslev og været arrangører af et køretræf i Dalby. I årets løb har vi også været repræsenteret ved NCI træf i tyskland, og fået medlemskab i DMJU.

Et af vores medlemmer valgte at afholde et internt træf i vinterferien, hvor vi fik afprøvet, afstøvet og justeret en masse af modulerne. Dette var en stor success, og hvem ved - måske en ny tradition?

For at vise hvor langt vi var kommet, og hvad sponsoraterne var gået til, inviterede vi alle sponsorer og andre af klubbens venner, til en sponsoraften. Selvom det ikke var alle inviterede der kunne komme, blev aftenen en success, hvor vores kontakt hos Haslev kommune bl.a. fik lov at lægge "den første skinne".


Vi har et tæt samarbejde med Modeltog Tossen, og meget af vores online-snak foregår på hans side, hvor klubben også har sit eget underfora.

Ønsker du at høre mere om, eller blive medlem af klubben, eller ønsker du at kigge forbi til en af vores klubaftener, så kontakt os for at aftale nærmere.

Følg os på Facebook